EN RELATION UTÖVER DET VANLIGA

2015 kontaktade Joachim Groene Fredrik Mölzer, VD för Industrilås Gruppen och sa: ’Hej, jag vill sälja era produkter i Sydafrika’. Jean-Pierre Saelen, Business Development Manager på Industrilås stod då i startgroparna med att utveckla ett mindre klientel i landet. Men han saknade en lokal representant. Lösningen blev Joachim.

—Jag hjälpte till att bygga upp allting från grunden och jag hittade distributörer och genom dem kontakter som sedan ledde till etablerade relationer. Fredrik var väldigt öppen för att utforska en ny marknad och expandera Industrilås. Han hade några tidigare idéer innan jag anslöt, men så klart är det svårt att lära sig om en ny marknad när man är halvvägs runt jorden. Jag kände till marknaden och människorna här och Fredrik såg potentialen i det, säger Joachim.

Joachims roll är Business Development Manager (affärsutvecklare) och hans säljområden är Sydafrika, Australien och Nya Zeeland. Han arbetar ensam i Sydafrika men ser sina distributörer och kunder som förlängda kollegor.

—Jag har ett jättebra arrangemang och stabil relation med distributörerna. Jag kallar mig själv ett supportsystem för dem och har även kontakt med alla kunderna via distributörerna. Vi har en mycket snabb och direkt kommunikation. Om jag har några frågor eller behöver något behöver jag inte gå via kundtjänst, utan kan ringa den person jag söker direkt. Den här typen av relation är annorlunda jämfört med andra affärsrelationer, säger Joachim.

Den största industrin i Sydafrika är bil- och motorindustrin. Industrilås levererar handtag, lås, gångjärn och kompletta låssystem till flertalet företag som tillverkar pick-ups och husbilar. Kunderna vill ha både kundanpassade och standardprodukter.

—Det går bra för oss här. Vi har lyckats hitta och bibehålla en flexibilitet och ordna med frakt och leverans till våra kunder från Industrilås fabriker runt om i världen. Det är viktigt att man kan anpassa sig och ta snabba beslut längst vägen, säger Joachim.

Genom att vara lokalt representerade i Sydafrika och genom att Joachim etablerar personliga relationer, växer Industrilås varumärke. I takt med att vi växer blir vi ännu hungrigare på att starta nya expansioner och kontor runt om i världen.

Joachim Groene, Business Development Manager på IndustrilåsJoachim Groene, Business Development Manager på Industrilås
30/03/2022