INDUSTRILÅS SVERIGES NYA VICE VD

”Vi är glada att kunna meddela att Mikael Åkerman, global produktionschef på Industrilås, har antagit den nya rollen som vice vd. Hans arbetsmoral och sättet han alltid hanterar utmaningar med sitt team i åtanke gör honom till den perfekta personen för uppdraget”.

Fredrik Mölzer, koncernchef för Industrilås

Mikael kommer att fortsätta vara global produktionschef och rollen som vice vd är något han kommer att växa in i tillsammans med Stefan Karlsson, vd för Industrilås Sverige. Huvuduppdraget för Mikael blir att ersätta Stefan om han är frånvarande. Fokus just nu är att acklimatisera sig och bli bekväm i rollen.

– När Fredrik och Stefan erbjöd mig rollen blev jag chockad och visste inte vad jag skulle säga. Jag blev fullständigt överrumplad. När jag till slut fick mål i mun frågade jag dem varför de trodde att jag skulle vara rätt person för den här positionen och vad jobbet gick ut på. När de förklarade kände jag mig stolt och hedrad över att ha fått erbjudandet. Vad titeln innebär triggar mig mer än titeln som sådan, och även vilka uppdrag och vilket ansvar som förväntas av mig. Det här kommer att bli en resa och med tiden kommer allt att falla på plats, säger Mikael.

Mikael har lång erfarenhet inom tillverkningsindustrin. Han började som montör, fortsatte som kontrollör, produktionstekniker och sedan produktionschef. Allt på samma företag, där han var i 17 år. Till rollen som produktionschef blev han headhuntad. Inte bara en gång utan två. Senast var 2013 när dåvarande vd för Industrilås kontaktade Mikael. Och här är vi nu, nästan åtta år senare.

– Det som inspirerar mig mest är att få arbeta med kombinationen av människor och teknik och få se dem växa tillsammans. Så fort jag får chansen att påverka genom att förbättra arbetssituationer, göra produktionen effektivare och samtidigt se ett team svetsas samman så är jag där. Utan mitt team är jag ingenting. Det funkar bara inte utan dem. Och jag ser likadant på min nya roll, säger Mikael.

24/06/2021